zaterdag 18 juli 2009

Dag drie



Vanochtend hebben we een leuke verassing gekregen. Het leuke aan de zee is dat het onder water veel geheimen heeft. Het is laag water en het kiezelstrand is nu helemaal zichtbaar. Grote keien die bij aankomst onderwater lagen, liggen nu droog. Dat wordt nog een hele toer om de loodzware kajaks daar overheen te tillen. Vooral met de blaren die ik inmiddels op mijn handen heb. Johan had daar ook al last van en hoe dat komt is me een raadsel. Misschien door het zoutgehalte van het water?

De tocht gaat vandaag naar Belmullet. Dit plaatsje wordt doorsneden door een kanaal die twee sounds (water tussen twee eilanden) met elkaar verbind. Het varen is weer erg kalm en zo langzamer hand begin ik me wat zorgen te maken over de wens naar golven van 8 meter. Halverwege de tocht gaat het droogpak uit vanwege de warmte. De zee is kalm, wat een domme skepperij is dit...

Na een paar uurtjes varen komen we aan in Belmullet en gelukkig staat er water in het kanaal. Op zich is het een leuk kanaal maar door alle afvoerpijpen is de geur niet echt aangenaam. Aan het einde van het kanaal komen we in een haventje waar we op het trailerhellinkje uitstappen.

Na het vinden van een BenB en een aantal boodschappen komen Paul en Marian terug naar de kajaks. In het dorp vroeg een vrouw of Paul en Marian activisten zijn? Enigszins verbaasd door de vraag praten ze verder. De baai waar we morgen doorheen moeten varen is afgesloten door de autoriteiten vanwege de aanleg van een pijpleiding en de bouw van een gasbehandelstation. Tegenstanders voeren nu actie tegen de bouw, waaronder mensen in kajaks. Gelukkig is de politie (Garda) bereid om ons te helpen, we krijgen een telefoonnummer waar we ons op kunnen melden.

Die nacht slaap ik ondanks een blazende keukenventilator toch erg goed. Vanwege de drukte in het plaatsje is er nog maar één kamer vrij. Marian heeft de twee persoonskamer geboekt en ik biedt aan om op de grond te slapen. Uiteraard moet ik hier ook nog 35 euro voor betalen. Enfin, de douche is heerlijk en morgenochtend hebben we ook nog een ontbijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten