zaterdag 19 december 2009

B & B at Easkey


Na onze regenachtig nacht is het nu weer volledig opgeknapt. In het zonnetje peddelen we vrolijk de baai over richting Easkey. Het is weer warm en de wind is helemaal weg. Langzaam komt de oude wachttoren van Easkey dichterbij. Op het klif moet een camping zijn. Marian en ik beginnen al te fantaseren wat voor mooie camping dat wel niet moet zijn. Voor de grap zeg ik:"zul je zien dat er helemaal geen camping is, haha". Dat zeg ik dus ook nooit weer. Er staan een paar tentjes en verder is er niets, geen douche, geen wasmachine, helemaal niets... En nu?

We wandelen met onze kajaks het dorp in opzoek naar een Bed and Breakfast. Dat lukt alleen ziet het er allemaal erg netjes en proper uit. Zonde eigenlijk voor zo'n B&B dat er dan alleen maar kajakkers komen. De ontvangst is wat magertjes, althans de landlady wil wel even weten wat voor vlees ze in de kuip heeft. We krijgen koffie en cakejes die lekker smaken. De kamers zijn prima en al snel sta ik dingen af te wassen in de wasbak. Een beetje bang dat de aluminium koffiepot een hoek uit de porseleinen wastafel zal slaan. De boten worden uitgepakt en de natte troep hangen we uit. De eigenaresse is bereid om zelfs de was te doen!!

Ik ben aan het uitzoeken hoe ik het beste weer bij de auto kan komen die bij het begin punt staat. Paul en Marian nemen een rustdag en op die dag kan ik mooi de auto halen zodat ik nog twee dagen meekan. Eerst moet ik met de bus naar Ballina en dan daar weer een bus naar Doonloughan.

Na een lekker ontbijtje sta ik bij de bushalte te wachten. De rit naar Ballina gaat voorspoedig en ik kan zo ook nog een kijkje nemen van het Ierselandschap. In Ballina blijkt dat er pas vanmiddag een bus om 16.00 u naar Clifden gaat. Daarna moet ik dan nog 2 uur met een toeristenbusje. Balen, dat ga ik dus niet halen om vanavond ook de auto nog weer op een plek te parkeren waar ik 'm op kan halen.

De telefoon gaat over en een Ierse stem neemt. Baeelinaataxieeee, heaulleooeu. Ehhh, ik wil graag een taxi naar Clifden. Of ik even geduld heb want hij moet nog even douchen. Als de taxi voorrijd en hij hoort dat ik echt naar Clifden wil spreken we een prijs af. Het is een lange rit. Om 10.00 uur rijden we weg en 's middags om 14.00 uur sta ik naast mijn auto. Ongeveer 120 euro lichter van de taxi. Er zit een briefje achter de ramen, "of ik contact op wil nemen met het politiebureau". Ach jee, nou ik rij er wel even langs bedenk ik me. Dan kunnen ze me ook live zien.

Op het bureau moeten de agenten even nadenken maar dan weten ze het. Ze waren benieuwd of ik op zee was of niet. Ze zijn blij me te zien en dat alles veilig is. Ze wensen me een goede reis.....dat had ik ook liever niet gehoord. Op de terugreis kom ik op een doorgaande weg door een natuurgebied. In een flauwe bocht naar links rij ik tussen de bomen door. Het is erg mooi maar ik moet mijn kop bij de weg houden. Links rijden gaat me wel goed af, heb went ook na Nieuw-Zeeland. Plots zie ik twee koplampen, Ik ruk aan het stuur naar links maar toch hoor ik een klap en zie ik een bruine auto voor me langs scheren. Als ik we weer een beetje bij ben zie ik dat mijn voorspatbord tegen de spiegel zit en de motorkap is fors ingedeukt. Ik stap uit en daar komen de mensen die me hebben aangereden ook al aangelopen. Ze hadden hun hoofd niet bij de weg en zijn op de verkeerde weghelft gaan rijden. Gelukkig stuurden we allebei de goede kant op.

Als de politie aan komt gereden zie ik twee bekende gezicht. "Heya, you again?":vraagt de agent wat plagerig. Ze denken eerst dat het mijn schuld is totdat ze de beide auto's zien. Het Amerikaanse echtpaar is behulpzaam en beide auto's worden weggesleept naar een lokale garage. Na een belletje met de lease maatschappij ben ik niet blij. Volgens de LM ben ik niet gedekt in het buitenland voor pechhulp en wegsleepkosten. Repareren is voor eigen rekening. Balen, want volgens mij is het niet zo maar ik kan ze niet overtuigen. Ik laat de auto oplappen. Zonder spatbord en een stuk plastic voor de koplamp en opgelapte motorkap ga ik weer opweg naar Paul en Marian.

De schrik zit er goed in en ik besluit om eerder naar huis te gaan. De laatste twee dagen vaar ik niet meer mee omdat ik ook rustig naar huis wil rijden. Doel is om de auto Nederland in te krijgen waar ik wel gedekt ben. Het zijn ook extra kosten voor het omboeken van de boot. Het is nog eens extra balen omdat het na Easkey weer weer leuk varen wordt, in plaats van het verstedelijkte deel van de afgelopen dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten